Ergonomie en gezondheid

Wat houdt ergonomie op het werk in?

Deel:

Weet u de definitie van ergonomie op de werkplek? In dit 365BureauStoel-artikel vertellen we u alles over ergonomie en hoe die van toepassing is op productieve en functionele werkplekken.

In ons dagelijks werk hebben we allemaal behoefte aan een ruimte die geschikt is voor het werk dat we doen. Misschien zit u achter een computer aan een tafel in een coworking-ruimte, misschien aan een bureau met verschillende monitoren waar u op moet letten, of u staat op en loopt regelmatig van de ene naar de andere kant.

Welke omgeving het ook is, feit is dat de ruimte waarin wij werken aan de juiste eisen moet voldoen om optimaal te kunnen werken en onze doelen te bereiken.

Toch is dat niet altijd het geval en daarom spreken we van "ergonomie" of "ergonomie op het werk". Weet u wat deze begrippen inhouden? Lees dan verder en leer alles over ergonomie en hoe het van toepassing is voor productieve werkplekken.

Wat is ergonomie?

In theorie kent ergonomie verschillende definities:

  • - Volgens de RAE (Real Academia Española) is het "de studie van de aanpassing van machines, meubilair en gebruiksvoorwerpen aan de persoon die ze gewoonlijk gebruikt, met het oog op een groter comfort en een grotere doeltreffendheid.
  • - Volgens de International Ergonomics Association is Ergonomie het geheel van wetenschappelijke kennis dat wordt toegepast om ervoor te zorgen dat werk, systemen, producten en omgevingen worden aangepast aan de fysieke en mentale mogelijkheden en beperkingen van het individu.
  • - Tenslotte is het volgens de Associación Española de Ergonomía (Spaanse associatie voor ergonomie) het geheel van multidisciplinaire kennis dat wordt toegepast om producten, systemen en kunstmatige omgevingen aan te passen aan de behoeften van de gebruikers, waardoor hun efficiëntie, veiligheid en welzijn worden geoptimaliseerd.

In wezen is ergonomie echt een wetenschappelijke discipline die ernaar streeft elk werktuig, systeem, gereedschap of voorwerp aan te passen aan de fysieke, psychomotorische, psychologische en anatomische mogelijkheden of beperkingen van de gebruiker.

Toegepast op het werk betekent het dat, afhankelijk van het uit te voeren werk, de ruimte, de systemen of de gereedschappen moeten worden aangepast aan de persoon die ze regelmatig zal gebruiken. Daarom spreekt men bijvoorbeeld van ergonomische stoelen. Hun kenmerken zijn perfect ontworpen om functioneel, nuttig en aanpasbaar te zijn aan de mens die langdurig zittend werk verricht.

Natuurlijk zijn er talloze disciplines die met ergonomie te maken hebben. Om enkele voorbeelden te geven:

  • - visuele ergonomie;
  • - cognitieve ergonomie;
  • - organisatorische ergonomie;
  • - ergonomische vormgeving;
  • - omgevingsergonomie.

Een groot deel van de werkzaamheden op het gebied van de preventie van beroepsrisico's is juist gericht op de aanpassing of de ergonomie van de werkruimten om letsel bij de werknemers of andere ongemakken die de productiviteit kunnen beïnvloeden, te voorkomen.

Ergonomie op het werk: welke factoren beïnvloeden deze?

In werkelijkheid, veel meer dan u denkt. De meest voorkomende in een kantooromgeving zijn:

  • - De bureaustoel: het is van essentieel belang om ergonomisch te kunnen werken en om mogelijke letsels te voorkomen door te beschikken over een aangepaste stoel. Met name ergonomische stoelen worden voor dit doel aanbevolen. Dit zijn de technologisch meest geavanceerde bureaustoelen. Ze hebben meer verstelmogelijkheden en aanpassingen dan conventionele bureaustoelen om zich aan te passen aan de vorm van elke gebruiker. Daarom zijn zij één van de meest gewaardeerde en aanbevolen typologieën door gezondheidsspecialisten en bedrijfsgeneeskundige diensten, aangezien zij de productiviteit en de efficiëntie helpen verbeteren door vermoeidheid en stress op het werk te verminderen.

  • - Houding: in een kantoorbaan is dit van het grootste belang. We mogen niet vergeten dat het aantal uren dat men zit zeer hoog is, zodat het meubilair van cruciaal belang is om onnodige blessures te voorkomen. Daarom is het ook zo belangrijk dat de stoelen ergonomisch zijn, want dit type stoel helpt ons een gezondere houding aan te nemen. Het is ook belangrijk dat het bureau zich op een geschikte hoogte bevindt en dat een rechte en ontspannen houding kan worden aangenomen om rugklachten te voorkomen.

  • - De temperatuur: deze wordt vooral beïnvloed door het gebrek aan mobiliteit, waardoor ongezond gedrag aan de orde van de dag is. Daarom dient de temperatuur altijd stabiel te zijn tussen 20 °C en 24 °C in de winter en 23 °C- 26 °C in de zomer (dit is wettelijk bepaald).
  • - De omgeving: geloof het of niet, de omgeving heeft een directe invloed op uw concentratie. Of het nu gaat om de kleuren, de opstelling van uw bureau ten opzichte van uw collega's, de beschikbaarheid van een privé-lounge of bijvoorbeeld het hebben van een voetensteun, het zijn allemaal details die, hoewel u ze op het eerste gezicht misschien niet opmerkt, van grote invloed kunnen zijn op uw concentratie.
  • - Verlichting: één van de meest bepalende aspecten van het werken in een kantoor is de verlichting. Lange uren voor schermen doorbrengen leidt geleidelijk tot vermoeide ogen, en de kunstverlichting van gebouwen kan schittering of wazig zicht veroorzaken.

Al deze en nog veel meer details worden beschreven in het preventieplan voor beroepsrisico's voor elke sector. Een ergonomische werkomgeving beïnvloedt niet alleen uw productiviteit, maar ook uw gezondheid op vele niveaus: lichaamshouding, gezichtsvermogen, enz.

Als u zeker wilt zijn van kwaliteitsvol ergonomisch meubilair in uw kantoor of huis, bezoek dan 365BureauStoel. Wij hebben voor u een breed assortiment ergonomische stoelen, bureaustoelen, telewerkstoelen en gaming stoelen waarmee u kunt rekenen op een perfecte zitplaats, exclusief voor u.

Bezoek ons nu op de 365BureauStoel website en profiteer van onze onverslaanbare prijzen. We staan voor u klaar!